#6 JO TEISMO VALANDA

Šešta tema
Balandžio 29–gegužės 5 d.

Šios savaitės tyrinėjimui skaitykite: Dan 8; Dan 9; Ezros 7; Mt 3, 13–17; Rom 5, 6–9; Mk 15, 38; Kun 16, 16.

Įsimintina eilutė: „Supraskite, koks dabar laikas. Išmušė valanda jums pabusti iš miego. Dabar išganymas mums arčiau negu tuomet, kai įtikėjome. Naktis nuslinko, diena prisiartino. Tad nusimeskime tamsos darbus, apsiginkluokime šviesos ginklais!“ (Rom 3, 11–12)

Prieš keletą metų žurnalas „National Geographic“ pasakojo apie miško gaisrą Jeloustouno nacionaliniame parke JAV. Gaisrui pasibaigus, miško prižiūrėtojai kopė į kalną žalos įvertinimui. Vienas reindžeris medžio papėdėje rado tiesiog sudegusio paukščio pelenus. Šiek tiek sugniuždytas baisaus vaizdo, jis lazda parvertė paukštį.

Iš po negyvos motinos sparnų išlindo trys maži jaunikliai. Mylinčioji motina, puikiai suvokdama artėjančią nelaimę, nuvedė savo palikuonis į medžio priedangą ir surinko juos po savo sparnais. Ji galėjo nuskristi į saugią vietą, bet atsisakė palikti savo kūdikius. Koks tikinčiojo, saugaus Kristuje, paveikslas!

Dievo teismo ugnis degino Jį Golgotoje, ir visi, esantys Kristuje, yra saugūs amžinai po Jo sparnais. Prie kryžiaus Kristus buvo nuteistas kaip pasmerktas nusidėjėlis, kad galėtume būti teisūs dangaus karalystės piliečiai. Jis buvo laikytas nusikaltėliu, kad galėtume būti išlaisvinti iš naikinančios neužgesinamos ugnies tiek perkeltine, tiek, taip, tiesiogine prasme.

I. ŠVENTYKLOS VALYMAS

Jau tyrinėjome, jog prieš Kristaus atėjimą turi įvykti teismas. Angelas galingu balsu skelbia, kad „atėjo Jo teismo valanda“ (Apr 14, 7). Danieliaus knyga apreiškia mums laiką, kada prasideda šis teismas.

1. Perskaitykite Dan 8, 14. Kokį konkretų laikotarpį mums pateikia Danielius dėl šventyklos apvalymo?

Kiekvienas žydas aiškiai suprato žemiškosios šventyklos apvalymo prasmę. Apvalymas vyko Permaldavimo dieną, kuri buvo teismo diena. Nors Danielius suvokė šventyklos apvalymo ir teismo sampratą, jis buvo sutrikęs dėl šių 2300 dienų.

2. Perskaitykite Dan 8, 27 ir Dan 9, 21–22. Kaip Danielius reagavo į 2300 dienų regėjimą ir kaip Dievas jam atsakė?

Danieliaus 8 pabaigoje pranašas pasijuto blogai ir pasakė: „Bet jaučiau regėjimo baimę ir jo nesupratau“ (Dan 8, 27). Tai 2300 dienų regėjimas (likusioji regėjimo dalis jau buvo paaiškinta; žr. Dan 8, 19–22). Kitame skyriuje, Danieliaus 9, parašyta, kad angelas Gabrielius atėjo paaiškinti Danieliui 2300 dienų pranašystės. „Danieliau, atėjau duoti tau išminties ir supratimo“ (Dan 9, 22).

Gabrielius nustebino Danielių, nes jo atsakymas į pranašo maldą buvo daug platesnis nei jis įsivaizdavo. Angelas Gabrielius apreiškė Danieliui tiesą apie ateisiantį Mesiją, Danieliaus 8 nurodydamas tikslias Jo tarnystės pradžios ir žiaurios mirties datas – įvykius, kurie buvo tiesiogiai susiję su šventyklos apvalymu. Kitaip tariant, Kristaus mirtis ir teismas yra neatsiejami.

Kodėl svarbu, kad Jėzaus mirtis, kaip apreikšta Dan 9, 24–27, yra tiesiogiai susijusi su teismu, Dan 8, 14? Kokios didžios tiesos moko šios eilutės?

II. 2300 DIENŲ IR BAIGMĖS METAS

3. Perskaitykite Dan 8, 17. 19. 26. Pasak angelo, kuriam laikotarpiui taikomas Danieliaus 8 regėjimas ir 2300 dienų, ir kodėl tai svarbu suprasti?

Kai kurie teigia, kad 2300 dienų yra tikros dienos. Jie taip pat mano, kad šis „mažutis“ Danieliaus 8 ragas simbolizuoja seleukidų karo vadą Antiochą Epifaną (216 m. pr. Kr. – 164 m. pr. Kr.), kuris užpuolė Jeruzalę ir išniekino žydų šventyklą, nors 2300 dienų nesutampa net su jo laikotarpiu. Tačiau toks aiškinimas prieštarauja aiškiam angelo nurodymui, kad regėjimas taikomas baigmės metui. Antiochas tikrai negyveno baigmės metu.

Danieliaus 8 Gabrielius pradeda aiškinti 2300 dienų pranašystę. Aviną jis įvardija kaip Medijos ir Persijos karalius, o ožį – Graikijos karaliumi (Dan 8, 20–21). Nors ir neįvardyta kaip dvi prieš tai buvusios jėgos, kita karalystė, mažutis ragas, akivaizdžiai yra Roma (Dan 8, 9. 23–24). Tada jis nusako savotišką religinį ir politinį Romos laikotarpį, kada ragas „nudrėbė žemėn tiesą“ (Dan 8, 10–12. 25) ir kišosi į Kristaus dangišką tarnystę (Dan 8, 10–12). Šventyklos apvalymas Dan 8, 14, skyriaus kulminacija, yra Dievo atsakymas į iššūkį žemiškoms ir religinėms jėgoms, kurios bandė pasisavinti Dievo valdžią. Tai dalis Dievo sprendimo nuodėmės problemai.

Gabrielius yra pasirengęs paaiškinti detales atsižvelgiant į pranašišką Dievo laiką. Danieliaus 8 pabaigoje aiškiai matome, kad Danielius nesuprato regėjimo dalies apie 2300 dienų (Dan 8, 27). Ankstesnė dalis apie aviną, ožį ir mažutį ragą buvo paaiškinta, net aiškiai įvardijant pirmas dvi galias (Dan 8, 20–21). Tačiau šventyklos apvalymas nebuvo paaiškintas.

Angelas Gabrielius, pasirodęs Danieliaus 8, dabar pasirodo Danieliaus 9 ir sako: „Kai tu pradėjai maldauti, atsirado žodis, ir Aš atėjau tau jo paskelbti, nes tu esi labai brangus žmogus. Taigi įsidėmėk žodį ir suprask regėjimą!“ (Dan 9, 23) Kokį regėjimą? Vėliau tyrinėsime 2300 dienų regėjimą, vienintelę ankstesnio regėjimo dalį Danieliaus 8, kurios Gabrielius dar nepaaiškino Danieliui.

Gabrielius pavadino Danielių labai brangiu žmogumi. Ką tai mums sako apie glaudų ryšį tarp dangaus ir žemės?

III. ANGELO NURODYMAI DANIELIUI

4. Perskaitykite Dan 9, 23. Kokius konkrečius nurodymus angelas davė Danieliui? Kodėl tai svarbu norint suprasti Dan 8, 14 pateiktą šventyklos apvalymo reikšmę?

Angelas aiškiai nurodė Danieliui įsidėmėti žodį ir suprasti regėjimą (Dan 9, 23). Kokį žodį įsidėmėti ir kokį regėjimą suprasti? Kadangi Danieliaus 9 nėra regėjimo, angelas Gabrielius turėjo kalbėti apie tą regėjimo dalį Danieliaus 8, kurios pranašas nesuprato – 2300 dienų regėjimą (Dan 8, 27).

5. Gabrielius tęsia Dan 9, 24–27. Apie kokius Jėzaus gyvenimo ir tarnystės įvykius čia kalbama?

Pirmoji šios pranašystės dalis susijusi su Dievo tauta, hebrajais. „Septyniasdešimt septynetų skirta tavo tautai“ – žydų tautai (Dan 9, 24). Rašto pranašystėse viena pranašiška diena prilygsta vieneriems tikriems metams (Ez 4, 6; Sk 14, 34). Danieliaus knygoje ir Apreiškimo knygoje, kai naudojami simboliai, paprastai dėstoma ir simbolinė laiko pranašystė. Galime būti tikri, kad čia galioja pranašiškos dienos ir metų principas, nes taikant šį principą Danieliaus knygos pranašystei kiekvienas įvykis puikiai dera (žr. IV dalį). Taikant šį principą, 70 savaičių sudaro 490 dienų. Kadangi viena pranašiška diena yra lygi vieneriems metams, 490 dienų prilygsta 490 metų.

Gabrielius pasakė Danieliui, kad „skirta“ (pažodinė hebrajiško žodžio čatak reikšmė – atkirsta, kartais verčiama „skirta“) 490 metų. Atkirsta nuo ko? Čia gali būti kalbama tik apie vieną laiko pranašystę – 2300 dienų Dan 8, 14. Šie 490 metų, laiko pranašystė, yra tiesiogiai susieti su laiko pranašyste Dan 8, 14, vienintele nepaaiškinta regėjimo dalimi Danieliaus 8 ir vienintele laiko pranašyste Danieliaus 8. Taigi matome, jog Gabrielius su šia pranašyste ateina tam, kad padėtų Danieliui suprasti tai, ko jis nesuprato ankstesniame skyriuje – 2300 dienų.

IV. MESIJAS „NUŽUDYTAS“

Gabrielius pradėjo šią 490 metų trukusią pranašystę įvykiu, kuris buvo nepaprastai svarbus Danieliui ir hebrajams – įsakymu atstatyti Jeruzalę. Nors buvo priimta įvairių įsakų dėl Jeruzalės, Ezros 7 parašyta, kad 457 m. įsakymas leido hebrajams ne tik grįžti į tėvynę, bet ir įsitvirtinti kaip religinei bendruomenei (žr. Ezr 7, 13. 27).

Svarbu pažymėti, kad Artakserkso įsakymas buvo išleistas 457 m. pr. Kristų rudenį. Nuo šio įsakymo, 457 m. pr. Kristų, iki Mesijo, pasak Danieliaus, buvo 69 savaitės arba 483 metai. Pradėjus 457 m. pr. Kristų, po 69 savaičių arba 483 metų laikotarpio sulaukiame 27 m. po Kristaus.

Žodis Mesijas reiškia „pateptasis“. 27 m. po Kristaus, Jėzus Kristus, Mesijas, buvo pakrikštytas (žr. Mt 3, 13–17.) Danielius šimtus metų iš anksto numatė tikslius Kristaus krikšto metus, kai Jėzus pradės savo trejus su puse metų truksiančią tarnystę.

6. Perskaitykite Rom 5, 6–9 kartu su Dan 9, 26. Kokios didžios tiesos čia atsiskleistos?

„Po šešiasdešimt dviejų septynetų pateptasis bus nužudytas, bet ne dėl savo kaltės“ (Dan 9, 26). Mesijas „bus nužudytas“ arba nukryžiuotas. Eilutėje pridurta: „Bet ne dėl savo kaltės“. Kitaip tariant, Kristaus mirė ant Golgotos kryžiaus dėl mūsų, o ne dėl savęs, todėl Paulius galėjo rašyti: „O Dievas mums parodė savo meilę tuo, kad Kristus numirė už mus, kai tebebuvome nusidėjėliai“ (Rom 5, 8).

Dan 9, 27 parašyta, kad per paskutiniuosius septynerius metus savaitės viduryje Kristus „sustabdys aukojimą ir atnašavimą“. Šios septyniasdešimtosios savaitės viduryje, 31 m. po Kristaus, Kristus savo krauju patvirtino amžinąją Sandorą, mirdamas ant kryžiaus, ir aukojimo sistema prarado bet kokią pranašišką reikšmę.

Šios pranašystės atskleidžia, kad Kristus, Mesijas, bus nukryžiuotas ir dėl to aukojimo sistema nustos pranašiškos reikšmės 31 m. po Kristaus pavasarį. Šios pranašystės išsipildė iki smulkmenų. Būtent per Paschą, kai vyriausiasis kunigas aukojo Paschos avinėlį, Kristus buvo paaukotas už mus.

Turėdami omenyje tai, ką tyrinėjote, perskaitykite Mk 15, 38 ir Mt 3, 15–16. Kaip šios eilutės padeda mums suprasti Dan 9, 24–27 pranašystę?

V. 1844 –TIEJI

Pirmieji 490 m. 2300 metų pranašystės buvo ypač susiję su senovės žydų tauta ir Mesijo atėjimu. Paskutinė 2300 metų dalis yra susijusi su Dievo tauta, tiek žydais, tiek pagonimis, kartu su dangiškosios šventyklos apvalymu ir galiausiai Kristaus antruoju atėjimu.

Pirmieji 490 metų taikomi pirmajam Mesijo atėjimui ir jie baigėsi 34 m. po Kristaus. Iš 2300 metų atėmus 490 metų, lieka 1810 metų. Pastarieji 1810 metų taikomi Dievo tautai. Jei skaičiuosime nuo 34 m. po Kristaus ir pridėsime 1810 metų, gausime 1844 m.

Apvalymo arba tiesos apie šventyklą ir dangaus galutinio teismo šviesoje Dievas paskutinį kartą ragina visą žmoniją Apr 14, 6–7 atsiliepti į Jo meilę, priimti Jo malonę ir gyventi maldingai, paklusniai.

7. Perskaitykite Kun 16, 16. Kokia buvo šventyklos apvalymo priežastis ir ko tai moko apie Evangeliją?

Dėl žmonių nuodėmių, nedorybių šventyklą reikėjo apvalyti, o tai buvo atliekama tik gyvulių krauju. Tas pats mūsų atveju. Mums reikia Gelbėtojo, kurio gyvybę simbolizuoja Permaldavimo dieną paaukoti gyvuliai, nes tai vienintelis sprendimas teisme.

8. Perskaitykite Kun 23, 26–29. Ką Dievas įsakė savo tautai daryti šią teismo dieną ir ką tai turėtų reikšti mums šiandien?

Izraelitai turėjo pasninkauti. Tai reiškia, kad jie turėjo nusižeminti ir ištirti savo širdį, išpažinti savo nuodėmes, atgailauti ir melsti, kad Dievas juos apvalytų, kaip vyriausiasis kunigas apvalydavo žemiškąją šventyklą.

Danieliaus 7–9 ir Apreiškimo 14 pranašiškuose skyriuose ypač daug dėmesio skiriama teismo valandai, kada reikia ruoštis. Nuo 1844 m. gyvename teismo valandą, o Apreiškimo knygos pirmojo angelo žinia skelbia: „Atėjo Jo teismo valanda“ (Apr 14, 7). Kaip mes šiandien pasninkaujame?

Tolesniam tyrinėjimui: Štai greitas ir paprastas būdas pažvelgti į 70 savaičių pranašystę Dan 9, 24–27.

Pirma, 70 savaičių (Dan 9, 24).

Toliau septynios savaitės ir 62 savaitės arba 69 savaitės (Dan 9, 25) iš 70 savaičių.

Štai paskutinė savaitė, septyniasdešimtoji (Dan 9, 27).

Galiausiai paskutinė savaitė yra padalyta – „per pusę septyneto“ (Dan 9, 27) – į dvi trejų su puse metų dalis.

Viskas. Septyniasdešimt savaičių, kurias sudaro šešiasdešimt devynios savaitės ir viena savaitė. Ta viena savaitė padalyta pusiau. Tiesiog pradėkite 457 m. pr. Kristų ir paprastos aritmetikos dėka pasiekiame 1844 m.

Be to, Danieliaus 8 neparašyta, kada prasidėjo 2300 dienų. „Du tūkstančius tris šimtus vakarų ir rytmečių, o po to šventykla bus apvalyta“ (Dan 8, 14). Du tūkstančius tris šimtus vakarų ir rytmečių – nuo kada? Kodėl gi ne nuo tada, kai Danielius patyrė šį regėjimą, „trečiais karaliaus Belšacaro viešpatavimo metais“ (Dan 8, 1)?

Ne. Danieliaus 8 pateiktas regėjimas neapėmė Babilono. Regėjimas prasidėjo įvykiais po jo, t. y. Medų-Persija, Graikija, Roma, iki baigmės. Kodėl įvykį, šventyklos apvalymą, kuris minimas regėjime, datuoti nuo įvykio, Babilono, kurio regėjime nėra? Regėjimo kulminacijos pradžios data turėtų kilti iš paties regėjimo, kuris prasidėjo Medų-Persija ir tęsiasi iki baigmės. Daug metų.

Kuris įvykis žymi regėjimo pradžią? Danieliaus 8 neparašyta. Šis įvykis įvardytas Danieliaus 9.

Klausimai aptarimui:

1. Klasėje aptarkite glaudų ryšį tarp Evangelijos ir teismo, kaip matyti šiose dviejose pranašystės dalyse. Kodėl ryšys tarp šių dviejų mums yra itin gera žinia? Kaip ši nuoroda turėtų padėti sumažinti baimę, kurią daugelis jaučia dėl teismo minties?

2. Įsigilinkite į tiesą, atskleistą Dan 9, 26, kad Mesijas „bus „nužudytas, bet ne dėl savo kaltės“. Apie ką čia kalbama? Kodėl Jis buvo nužudytas?

3. Dar kartą perskaitykite Kun 16, 16 ir Kun 23, 26–29. Aptarkite šventyklos apvalymo priežastį (Kun 16, 16) ir kaip žmonės turėtų elgtis, kai tai įvyks (Kun 23, 26–29). Koks yra santykis tarp to, kas čia vyksta, ir ką tai turėtų reikšti mums šiandien?